Verbeterplan incasso, liever verbeterplan betalen

De Consumentenbond liet vorige week het “Verbeterplan Incasso” het licht zien. Daarop valt nog wel wat aan te merken.

Wanbetaling is van alle tijden, incasso ook. In voorbije tijden werden vaak zeer hardhandige methoden gebruikt om mensen tot betaling te dwingen. Soms hakte men ledematen of tot betaald werd: de kans dat dan nog betaald werd hing natuurlijk af van het afgehakte ledemaat. In het Verenigd Koninkrijk had men in de 19e eeuw de debtor’s prison: een soort strafkamp waar men moest werken om zodoende de schuld af te betalen.

Niet zeuren

Tot begin jaren tachtig moest je niet zeuren maar betalen: echt kritische geluiden over incasso(kosten) waren toen zeldzaam. Als er toepasselijke Algemene Voorwaarden waren was het duidelijk: betalen. Dat schiep wel meteen een ernstige rechtsongelijkheid tussen B2B en/of C enerzijds en de rest anderzijds want enkel met toepasselijke algemene voorwaarden kon men kosten verhalen. Een geweldsslachtoffer stond (net als nu onder de WIK overigens) met lege handen als het gaat om incassokosten. De oplossing bood de wetgever in 6:96 BW, maar Voorwerk gooide roet in het eten als het ging om een fatsoenlijke vergoeding. Let wel Incasso is geen free lunch: het kost tijd en geld. Als je een deskundige inschakelt kost dat geld en die kosten wil je verhalen: het is de debiteur die tekort schiet, laten we dat niet uit het oog verliezen.

Sociale incasso

Een intussen overleden collega zei eens: de meest sociale verhuurder is de verhuurder die de huurder meteen de eerste maand aanspreekt op te late betaling als die huurder niet zelf al eerder signalen afgaf. Veel ruimte geven kan vaak zeer asociaal zijn omdat de schuldenaar daardoor nog meer problemen krijgt. Iemand die geen “bronnen” heeft om wan te betalen (kredieten, bellen etc, etc.) zal zich concentreren op zijn of haar core betalingen zoals huur, zorgpremie en het huishouden.

Wat ik zo mis in het “plan” van de Consumentenbond (het is nog niet 1 A4) is een beschouwing over de schade die wanbetaling veroorzaakt. Niet betaalde huur, zorgpremie, energie, belastingen worden immers uiteindelijk wel op de hele samenleving afgewenteld. De overheid gaat enkel voor de eigen vordering. De markt moet de andere schuldeisers maar bedienen.

De consumentenbond negeert het grote belang dat de schuldeiser heeft bij stipte betaling. De consument – en die niet alleen – zou heel fel reageren als zij van hun werkgevers/ uitkeringsinstanties te horen kregen dat het salaris nu even niet kan worden betaald maar dat het binnenkort komt en dat invorderingsmaatregelen dat alleen maar verder vertragen.

Consumentenbelang

Uiteraard is de consumentenbond er voor de consument maar laat dan ook dat consumentenbelang van stipte betaling tot je doordringen. Het prijs/premie/belastingniveau in Nederland zou substantieel dalen bij tijdige(r) betaling. De consumentenbond ziet de wereld scherp verdeeld tussen goed (de arme zielige consument) en kwaad (de schuldeiser, behalve als dat een consument is) maar het ligt wel iets genuanceerder. De regering heeft tot op heden enkel iets gedaan als het niet anders kan: eindeloos gemopper over incassokosten en dan met name over de gevolgen van Rapport Voorwerk werden iedere keer weer terzijde geschoven totdat het LOSR zich tot de kamer wendde en dat uiteindelijk tot de WIK leidde.

De WIK ligt nu dus weer onder vuur want men wil van de stapeling af (dat kan ik me voorstellen) en men wil voor het minimumbedrag (€ 40,00) met de btw daarover   weer 6:96 BW in de oude vorm terug. Die soep zal zo heet niet worden gegeten, daar heb ik wel vertrouwen in. De btw afschaffen moet men dan wel met de Minister van Financiën regelen.

Het pleidooi voor opsplitsing van deurwaarderskantoren dat ook wordt gehouden vind ik onbegrijpelijk: de deurwaarders zijn bij uitstek een groep die snel en doeltreffend op hun gedrag kunnen en worden aangesproken! Wat men (lees: Consumentenbond) denkt te bereiken met die splitsing blijft volledig duister.

Regulering van incasso vind ik een aparte vanuit het oogpunt van focus. Enkel regulering als men incasso aanbiedt, waarom niet bij alle juridisch advies.  Ik ben heel benieuwd naar het wetsontwerp want strijdigheid met de dienstenrichtlijn ligt op de loer. Juridische diensten, zoals incassowerkzaamheden, vallen immers onder die richtlijn.

By |2015-11-16T14:52:41+00:0016 november 2015|Actueel|4 Comments

About the Author:

Meer weten over deze of andere interessante cases? Heeft u zelf een complexe zaak die u eens vrijblijvend wilt voorleggen? Neem contact met mij op, u kunt mij telefonisch bereiken op 023 - 5613465 of per e-mail via maarten@debloggendedeurwaarder.nl.

4 Comments

  1. Jon van Oudenaarden 16 november 2015 at 14:30 - Reply

    Niet opsplitsen, maar juist alle incasso wettelijk verplicht bij de gerechtsdeurwaarder neerleggen.
    Voor zowel schuldeiser als schuldenaar het beste.
    Iedere boeren… kan een incassokantoor openen, waarop geen enkel toezicht door wie dan ook.
    Een gerechtsdeurwaarder heeft dan tenminste nog een studie achter de rug en een permanent controleapparaat op zijn dak.

    • Maarten Verheij 16 november 2015 at 15:29 - Reply

      John, dank voor jouw toelichting.

      Over het handelen en nalaten van gerechtsdeurwaarders kan geklaagd worden bij de tuchtrechter. Niet alleen de ambtelijke, maar ook de niet ambtelijke werkzaamheden (dus de incasso-activiteiten) van de deurwaarder. Denk hierbij aan reageren op brieven, specificeren van kosten, gedragscode Privacy, verbod oneigenlijk druk uitoefenen. De deurwaarder staat onder toezicht van het BFT (toezichthouder), tuchtrecht en wet – en regelgeving etc..
      Dit geldt niet voor incassobureaus. De deurwaarder zou vanuit die optiek en vanuit consumentenbelang bij uitstek de partij zijn waarin zowel schuldeiser en debiteuren op de juiste wijze worden aangesproken, zonder intimiderende taal, dreigen met rechtszaken, en executoriale verkopen, terwijl dit niet aan de orde is.
      Vanuit de beroepsgroep is het Centraal Beslagregister al in het leven geroepen om te voorkomen dat de schuldeisers, in onwetendheid omtrent de (beslag)positie van de schuldenaar, proces – en executiekosten maakt en de belangen voor de schuldenaar worden gewaarborgd. Denk hierbij aan het bevorderen dat de beslagvrije voet op de juiste wijze wordt vastgesteld en wordt toegepast.
      De deurwaarder anno 2015 is zich voortdurend bewust van de maatschappelijke schuldenproblematiek, de impact van schulden etc. en is actief met de schuldhulpverlening (VISH), die overigens wettelijk geen basis heeft, maar zeker niet vrijblijvend is. Kortom: John, ik kan je standpunt volledig volgen. Nogmaals, jammer dat de fiscus, de sociale diensten, het UWV dus dwars door de verwachtingen die het register schetst heen kunnen gaan en dat zullen ze ook zeker doen met al hun preferenties.
      Op het moment dat je ook deze instanties zou verplichten om hun vordering in te schrijven, ontstaat pas een juist beeld van de schuldenproblematiek, die dan wel gericht de schulden op gecontroleerde wijze kan oplossen.

      Groet, Maarten

  2. Frank Schuurman 16 november 2015 at 15:44 - Reply

    Leuk artikel en inderdaad de consument wordt door dergelijke organisaties altijd gezien als een individu zonder schuld.Sociaal incasseren betekent echter niet alleen in de dialoog een oplossing zoeken maar ook nazorg en goede adviezen bieden om herhaling te voorkomen.

    @Jon van Oudenaarden
    Eerder omgekeerd; laat deurwaarders openbaar ambtenaar zijn en zich uitsluitend bemoeien met ambtshandelingen. Het is sowieso al op zijn minst bijzonder te noemen dat deze alle ruimte hebben om zich op een commercieel speelveld te bewegen.

  3. Robin Vieveen 17 november 2015 at 09:16 - Reply

    Een hele makkelijke 1e stap om wanbetaling te voorkomen is gewoon aan niemand meer op rekening te leveren. Eerst betalen, daarna leveren. Zou bij een groot aantal ‘incasso-opdrachtgevers’ / schuldeisers direct alle wanbetaling tot nul terugbrengen en alle problemen direct oplossen. Dit is misschien niet mogelijk bij alle leveranciers, maar bij een heel groot deel wel. De oplossing kan dus heel simpel zijn…..

Leave A Comment